Megszokhattuk már, hogyha technológiáról beszélünk, akkor Japán igencsak előttünk jár. A Panasonic most megosztja velünk, hogyan látja az okosotthonok jövőjét Japánban
Japán mindig is egy olyan ország volt, ahol az emberek sokkal fogékonyabbak a technikai újításokra és találmányokra, így az okosotthon és okos város újítások itt remek táptalajra találnak. Az intelligens otthonok univerzális felhasználási lehetőségeinek egyértelműen van létjogosultsága, a nagy népsűrűségű Japánra pedig ez fokozottan igaz.
A Panasonic víziója, hogy a smart home technológia egyrészt a termékek hatékony szállítására, és a kisméretű okos lakások értékének növelésére fog kihegyeződni.
A cég az „okos kirakat ablakokban” látja a jövőt, amely nagy felületű, interaktív megjelenési lehetőséget ad a termékeknek. Így a fogyasztók fizikailag vagy a telefonjukon keresztül is tájékozódhatnak. A jövőben így sokkal több információt megtudhatnak egy megvásárolni kívánt termékről, megnézhetik az éttermek menüjét, amit le is fordíthatnak különböző nyelvekre, hogy aztán meg tudják rendelni otthonukba.
A következő lépés az úgynevezett „Wonder Life Box” lesz, ami a házak oldalára telepített olyan rendszer lesz, amely számos, két oldalról hozzáférhető egységet foglal magába. Az egyes dobozok meghatározott típusú fogyasztási cikkekhez lesznek beállítva aszerint, hogy melyeknek milyen feltételekre van szüksége: fagyasztásra, vagy magas páratartalomra. Ezeket az információkat láthatják is az ajtókon, sőt üzeneteket is olvashatnak az eladóktól. A vásárlók pedig mint egy postaládából, a másik oldalról könnyedén hozzájutnak a megrendelt ételekhez, divatcikkekhez vagy elektronikai eszközökhöz.
A házak minden eszközét mesterséges intelligenciával rendelkező asszisztens segítségével teszik vezérelhetővé. Megkérhetjük, a házunkat, hogy töltsön fél liter vizet a kancsóba, vagy kapcsolja be a fűtést. A rendszer képes lesz arra, hogy javaslatok is adjon a felhasználóknak.
businesswire.com
Az okos ház arcfelismeréssel azonosítja be a felhasználókat, és eszerint engedélyezi a hozzáféréseket a családtagoknak vagy a vendégeknek. A fény és fűtés a külső hőmérséklethez, napszakhoz és időjáráshoz igazodik majd. A szenzorok még az alvó időszakot is megfigyelik. Reggel ébredés után a plafonra kivetített információkból tájékozódhatunk a közlekedésről és az időjárásról.
Az okos tükör képes lesz felismerni a hangulatunkat, így ha nagyon komoran ébrednénk, olyan zenét játszik majd le, amitől jobb kedvünk lesz. Képes lesz a vérnyomás mérésére, ez alapján mozgás- és étkezési tanácsokat is ad. Felhasználói előnézetként felpróbálhatják, hogyan áll nekik egy bizonyos smink, öltözék vagy frizura.
A legtöbb megálmodott technikai újításra a Panasonic Központjában, Tokyo -ban már van kész koncepció, de néhányukra a megoldás még várat magára. Egyelőre még nehezen elképzelhetőnek tűnik, hogy a házak falára óriási dobozokból álló tömböket telepítsenek, melyek használata nagyban függ a projektoroktól is, amelyek az információt vetítik a dobozok ajtajára.
Ugyanakkor már egyre több ember használ mesterséges intelligenciát otthonában Siri, Alexa vagy a Google Home formájában. Mindegyik megfizethető és kompatibilis más okosotthon rendszerekkel, mint például a vezeték nélküli FIBARO-val.
A Panasonic smart home megoldásai nem valószínű, hogy rövid időn belül Európában is megjelennek. Amiben biztosak lehetünk, hogy az ország, amely szeret eltérni a szokványostól – mint ahogy tette ezt a mobiltelefon gyártásnál is 90-es évektől 2000-ig – megteheti ugyanezt az okosotthonok terén is.